- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
Mari interpreți/Mari Compozitori: Dan Iordăchescu
Marți, 2 iunie, de la ora 13:00, în cadrul emisiunii zilnice „Mari interpreți/Mari Compozitori”, vă invităm să ascultați câteva dintre cele mai frumoase lucrări interpretate de baritonul Dan Iordăchescu.
BIOGRAFIE
DAN IORDACHESCU
NASCUT la 2 iunie 1930 – Vanju Mare, Romania, avand o descendenta moldoveneasca, creat si procreat in comuna Hlipiceni, jud. Botosani, care se afla intr-un patrulater fabulos: la 28 km de comuna Liveni – locul nasterii lui George Enescu, la 34 km de Ipotesti – locul nasterii lui Mihail Eminescu, la 22 km de Botosani – locul nasterii lui Nicole Iorga si la 9 km de Todireni – locul nasterii lui Ion Luchian.
Mama: SEVASTIA – invatatoare si cantareata de muzica populara traditionala la Iasi.
Tatal: GEORGE – profesor de fizica la Iasi.
Trei fiice: Cristina si Irina, reputate soliste de opera si concert si Raluca Dana, a fost actrita de film, stabilita acum in Los Angeles.
STUDII :
Colegiul National – Iasi;
Facultatea de Teatru – Iasi (1948-49);
Conservatorul de Muzica “Ciprian Porumbescu” – Bucuresti (1952-56); Aici a fost indrumat de o elita a pedagogiei noastre de canto: maestrii Constantin Stroescu, Petre Stefanescu Goanga, regizorii Jean Ranzescu ,Panait V. Cottescu si dirijorul Jean Bobescu.
Studii complementare de canto la Salzburg (Mozarteum 1956), Paris (1958-60), Roma (1960).
DEBUT CONCERTISTIC: Bucuresti, decembrie 1949, Teatrul C.C.S. in rolul “Chiaburul” din opereta “Cantec de viata noua” de Florin Comisel, fiind indrumat vocal si tehnic de marea cantareata de opera Maria Snejina.
Din 1951 devine solist al Ansamblului S.P.C., cantand numai opera in S.P.C..
DEBUT IN OPERA CA PRIM SOLIST: Decembrie 1956, Teatrul de Opera si Balet din Bucuresti. (Mozart – Nunta lui Figaro, Verdi – La Traviata) .
Corist la sectia bass bariton la Ansamblul C.C.C. din strada Lipscani nr. 21; Solist la Teatrul C.C.S. in acelasi loc in rolul “Chiaburul” din Opereta “Cantec de viata noua” a compozitorului Florin Comisel – rol care a fost mereu bisat, bucurandu-se de un imens succes, aceasta incepand cu 21 decembrie 1949; Turnee in toata Romania cu Teatrul si Ansamblul C.C.C.; Turnee in strainatate cu Teatrul si Ansamblul C.C.S. in Rusia ( fosta Uniune Sovietica) la Moscova, Sankt Petersburg, Minsk, Tallin, Riga, etc. in luna martie 1950; Cu aceleasi formatii, turneu la Budapesta, Szeged, Gyor, in vara anului 1950 (august); Alt turneu in martie 1951 in Republica Democrata Germana (Germania de astazi) – la Berlin, Dresden, Leipzig, etc.
In septembrie 1952, intrarea la Conservatorul de Muzica “Ciprian Porumbescu” din Bucuresti la clasa de canto a ilustrului profesor Constantin Stroescu.
Fiind in anul al III-lea al Conservatorului a castigat Marele Premiu la Concursul International de canto de la Varsovia – premiu castigat ex-aequo cu marele bas bulgar Nicolai Ghiaurov.
In anul al IV-lea al Conservatorului, in vara si toamna, a castigat 3 premii extrem de importante – premii internationale:
1. Marele Premiu Mozart, la Salzburg, la aniversarea a 200 de ani de la nasterea a W. A. Mozart (1756 – 1956)
2. Castigarea Premiului aniversar Robert Schumann (1856 – moartea sa – 1956) la Berlin si Zwickau (unde s-a nascut R. Schumann)
3. Marele Premiu de Canto de la Geneva – septembrie – octombrie 1956, concurs in care s-au comemorat 75 de ani de la moartea lui Modest Mussorgsky, ocazie cu care lui Dan Iordachescu i s-a decorat o diploma de merit pentru “Balada Puricelui”
Dupa aceste 3 mari premii, el a fost absolvit oficial de anul al V-lea de Conservator si la propunerea marelui regizor de opera Panait Victor Cotescu, a fost numit oficial prim solist al Operei Romane din Bucuresti, unde a debutat imediat in opera “Nunta lui Figaro” in rolul lui Figaro de W. A. Mozart si apoi in rolul lui Germont din “Traviata” de G. Verdi, ambele in anul 1956.
Debutul in genul si arta LIED-ului, a avut loc la Filarmonica “George Enescu” in Sala Ateneului, unde Dan Iordachescu a cantat lied romanesc, german, francez si rus alaturi de ilustrul sau profesor Constantin Stroescu si faimoasa soprana lirica de la Opera Romana, Iolanda Marculescu, loc la data de 31 mai 1954, unde el a fost obligat de public sa biseze de 3 ori.
In intreaga sa cariera nationala si internationala , care a implinit longevitatea a 56 de ani de activitate neintrerupta, fiind cel mai longeviv bariton roman, a intreprins 262 de turnee internationale in 61 de tari (Romania, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Grecia, Turcia, Rusia, Finlanda, Iugoslavia, Bosnia, Croatia, Slovenia, Cehia, Slovacia, Austria, Italia, Elvetia, Germania, Suedia, Norvegia, Danemarca, Olanda, Belgia, Franta, Principatul Monaco, Spania, Portugalia, Anglia, Irlanda, Uncraina, Estonia, Lituania, Letonia, Gruzia, Armenia, Uzbekistan, Moldova, SUA, Canada, Mexic, Guatemala, Panama, Venezuela, Brazilia, Peru, Columbia, Argentina, Liban, Israel, Iran, Singapore, Thailanda, Malaesia, Indonesia, China, Japonia, Hong-Kong, Filipine, Egipt, Algeria, Maroc), in 61 de capitale, peste 80 de metropole si peste 300 de orase ale lumii.
Din 1979 are activitati pedagogice de canto, clase de masterat in SUA, Marea Britanie, Franta, Filipine, Grecia, Turcia ( a locuit 6 ani si jumatate la Istanbul), Romania.
Profesor universitar la Academia de Muzica Bucuresti.
Peste 45 roluri importante de opera (in special Mozart, Verdi, Bizet) in mai mult de 1080 spectacole de opera de la preclasici (Monte Verdi) pana la contemporani (Vitto Frazzi, Nino Rota) si peste 1500 lieduri interpretate in aproape 1600 concerte, in toata lumea. A cantat pe cele mai prestigioase scene (Teatro alla Scala – Milano, Viena Staats Oper, Opera de Paris, Seattle, Hamburg, Munchen, Berlin, Sankt-Petersburg, Los Angeles, San Francisco, New York, Dallas, Bolshoi Teatr – Moscova etc.), avand ca parteneri pe Mario del Monaco, Placido Domingo, Mirella Freni, Renata Scotto, Virginia Zeani, Monserrat Caballe, Luciano Pavarotti, J. MacCracken, Franci Corelli, N. Rossi-Lemeni, G. DiStefano si altii sub bagheta lui Riccardo Muti, Lorin Maazel, Georges Pretre, Zubin Mehta, M. Rostropovitch, Tullio Serafin, Sir Colin Davis etc..
Participari la 31 de Festivaluri europene, americane si sud-est asiatice – Presedinte de onoare al Festivalului DONIZETTI “de la Zvolen – Bratislava 1993- 1999. Presedinte al Concursului International: Maria Callas – Salonic – Martie1978
Concursuri internationale – membru in jurii – la:VICHY – Franta –August 1979;LANSING UNIVERSITY – Aprilie-Mai 1978 – Michigan, U.S.A;ANN ARBOR UNIVERSITY – Iunie 1979 – Michigan 1979;CARDIFF – WELLS – Anglia – Iulie 1983; De 15 ori membru al Concursurilor, Festivalurilor si MASTER-CLASSESS din SALONIC si VERIA – Grecia – din 1989 pana in 2005 (De trei ori Presedinte).;FESTIVAL si CURSURI – MIRAMAS – Marseille, Franta 1996
PUBLICATII AUTOBIOGRAFICE : “Un drumet al cantului”, Editura Eminescu, Bucuresti 1990.
In anul 2014 urmeaza o reeditare mult completata a publicatiei de mai sus, sub denumirea “Dan Iordachescu – despre un drumet al cantului”
In 2005 la 75 de ani este in continuare invitat pentru concerte si spectacole de opera in Romania si strainatate (Grecia, Spania).
”Cantaret liric, interpret, care cu a sa ARTA SUBLIMA ne face un dar generos de frumusete si adevar, daruinde-se el insusi ca fidel interpret al GENIULUI CREATOR.”
Cu nemarginita recunostinta si stima – Elena Raggi – Directoarea de presa si protocol a festivalului de la Lisabona, mare muziciana si comentatoare de evenimente muzicale (Lisabona 13.03.1972)
https://www.facebook.com/116045901803/photos/a.10151674704341804/10157350131416804
DAN IORDACHESCU, baritonul cu voce de aur, sensibilitate extraordinară și inteligență muzicală de excepție, desăvârșit stilist și interpret, artistul care are “una dintre cele mai frumoase voci de bariton din lume”, după cum spunea Kenneth Wright de la BBC, Londra, în 1967, în timp ce Hannoversche Presse scria, în 7 martie 1968: “Dan Iordăchescu, al nostru fiind, aparține tuturor“!”
“După părerea mea, Dan Iordăchescu, în arta lirică și în categoria sa de voce, se impune acum ca fiind cel mai mare cântăreț mozartian din lume…” (Luigi Dallapiccola – Convorbiri Radiofonice – Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române)
„Arta lui Dan Iordăchescu îi conferă laurii artei mari, care nu are granițe… Dan Iordăchescu, al nostru fiind, aparține tuturor.” (Hannoversche Presse – Hannover, 7 martie 1968)
„Glasul mlădios al baritonului devenea, în pianissimo, abur parfumat, parcă auzeai in vis tremurul unei unde, silabe rotunde ca mărgaritarul evocau uneori spuma valurilor mici. Toata gama emotivității lui Schumann apărea în glasul atât de puternic, tandru și șoptitor, modelat în versurile minunate ale lui Heine.” (Cella Delavrancea – 1 noiembrie 1972)
„Dan Iordăchescu, marele bariton al Operei din București, este un fenomen. Vocea sa e imensă, închisă la culoare, rezonantă, egală în registre, neobosită și capabilă de o bogăție de culori vocale și nuanțări dinamice.” (Los Angeles Times – Music Revue, 28 mai 1974)
Iată-l pe baritonul Dan Iordăchescu în anii săi de aur: o înregistrare din spectacol a extraordinarei interpretări pe care a oferit-o ariei “O, dolcezze perdute” (aria lui Renato din “Un Ballo in Maschera” de Verdi), ovaţionată de un public tumultuos!
https://www.youtube.com/watch?v=0maLEyUwNII
Verdi – Un Ballo in Maschera – Dan Iordachescu
„Dan Iordăchescu este stăpân pe orice poți cere de la o voce de bariton – bărbăție și noblețe, putere și profunzime, căldură și strălucire metalică; în nici un moment nu a desmințit cântărețul strălucit de operă și totuși s-a dovedit a fi un extraordinar cântăreț de lied.” (Die Union – Leipzig, 15 ianuarie 1964)
„Dan Iordăchescu este o ilustrare vocală fascinantă, mai ales în compoziție și în lied – larg cuprinzătoarea putere expresivă a vocii sale, coloritul catifelat și dulce al vocii, bazate pe lirismul lui specific, dau naștere unei forțe dramatice subjugante.” (Leipzig, 16 ianuarie 1964)
“După ultimul spectacol cu opera ‘Traviata’, când publicul l-a obligat prin ovații prelungite, minute în șir, să biseze aria din actul II (fapt rarisim întâlnit în teatrele de operă nord-americane) putem afirma cu siguranță că Dan Iordăchescu este, la ora actuală, cel mai mare bariton al lumii.” (Miriam Bennet – Le Soleil, Vancouver, 2 iunie 1975)
„Va trebui să treacă mult timp sau poate că niciodată Seattle nu va mai vedea o versiune a ‘Traviatei’ lui Verdi precum cea interpretată astă-seară de Seattle Opera. Ceea ce i-a conferit grandoarea a fost extraordinara expresie muzicală și dramatică a doi dintre interpreții principali : soprana Beverly Sills și baritonul Dan Iordachescu. Aria lui Dan Iordachescu ‘Di Provenza’ a fost unul dintre cele mai impresionante momente trăite vreodată în teatrul de operă.” (Rolf Stromberg – Seattle Post-Intelligencer, Seattle, 4 mai 1973)
„Publicul a fost în întregime electrizat: a aclamat eruptiv, a ovaționat îndelung… și acesta este poate cel mai tulburător element al evenimentului artistic la care am participat, consemnat de confrații americani ca o strălucită replică la întrebarea de ce opera nu numai că supraviețuiește , dar înflorește : O voce, o singură voce, poate emoționa zeci de mii de oameni! Și nu poate fi nici o îndoială: vocea unui mare cântăreț, care este un compatriot al nostru, cucerește America.” (Mircea Bogdan – Meridian, Seattle, mai 1973)
„Bariton de cultură occidentală, Dan Iordăchescu este printre cei mai bine pregătiți cântăreți ai școlilor muzicale din lume; voce incandescentă, cursivă în pasaj și mai ales incisivă în portamentul sunetelor. Dan Iordăchescu a intrat pe bună dreptate în palmaresul teatrului „Scala” din Milano în opera “I Puritani.” (Walter Ricci – Corriere del Teatro, Milano, martie 1971)
“Un Iago de categorie vocală maximă, prin voce având rarisima putere de a da toate inflexiunile timbrale aparținând acestui rol pe care puțini artiști din lume reușesc să o facă! Voce fără artificii, care a dominat spectacolul… el este Dan Iordachescu!” (Festival LISABONA – Diario de Noticias, 10 martie 1972)
“Înzestrarea, harul lui Dan Iordăchescu reprezintă forma prin care Dumnezeu se exprimă prin dânsul. Este harpa, pianul pe care Dumnezeu cântă. Ecoul RIVERBERO al lui Dumnezeu este esența de exprimare a cântului incandescent al lui Dan Iordăchescu.”
„Ave Maria de Schubert a lui Dan Iordăchescu, în arta interpretării sale muzicale apodictice, echivalează cu Pieta a lui Michelangelo în arta sculpturii.” (Dr. Stephan Poen, Doctor în Medicină şi Muzicologie, medic foniatru, liber docent de Estetică Vocală, Roma-Italia, 1 mai 2005)
Ave Maria, tulburător cântată de Dan Iordăchescu pe site-ul lui: www.daniordachescu.ro
NASCUT la 2 iunie 1930 – Vanju Mare, Romania, avand o descendenta moldoveneasca, creat si procreat in comuna Hlipiceni, jud. Botosani, care se afla intr-un patrulater fabulos: la 28 km de comuna Liveni – locul nasterii lui George Enescu, la 34 km de Ipotesti – locul nasterii lui Mihail Eminescu, la 22 km de Botosani – locul nasterii lui Nicole Iorga si la 9 km de Todireni – locul nasterii lui Ion Luchian.
Mama: SEVASTIA – invatatoare si cantareata de muzica populara traditionala la Iasi.
Tatal: GEORGE – profesor de fizica la Iasi.
Trei fiice: Cristina si Irina, reputate soliste de opera si concert si Raluca Dana, a fost actrita de film, stabilita acum in Los Angeles.
STUDII :
Colegiul National – Iasi;
Facultatea de Teatru – Iasi (1948-49);
Conservatorul de Muzica “Ciprian Porumbescu” – Bucuresti (1952-56); Aici a fost indrumat de o elita a pedagogiei noastre de canto: maestrii Constantin Stroescu, Petre Stefanescu Goanga, regizorii Jean Ranzescu ,Panait V. Cottescu si dirijorul Jean Bobescu.
Studii complementare de canto la Salzburg (Mozarteum 1956), Paris (1958-60), Roma (1960).
DEBUT CONCERTISTIC: Bucuresti, decembrie 1949, Teatrul C.C.S. in rolul “Chiaburul” din opereta “Cantec de viata noua” de Florin Comisel, fiind indrumat vocal si tehnic de marea cantareata de opera Maria Snejina.
Din 1951 devine solist al Ansamblului S.P.C., cantand numai opera in S.P.C..
DEBUT IN OPERA CA PRIM SOLIST: Decembrie 1956, Teatrul de Opera si Balet din Bucuresti. (Mozart – Nunta lui Figaro, Verdi – La Traviata) .
Corist la sectia bass bariton la Ansamblul C.C.C. din strada Lipscani nr. 21; Solist la Teatrul C.C.S. in acelasi loc in rolul “Chiaburul” din Opereta “Cantec de viata noua” a compozitorului Florin Comisel – rol care a fost mereu bisat, bucurandu-se de un imens succes, aceasta incepand cu 21 decembrie 1949; Turnee in toata Romania cu Teatrul si Ansamblul C.C.C.; Turnee in strainatate cu Teatrul si Ansamblul C.C.S. in Rusia ( fosta Uniune Sovietica) la Moscova, Sankt Petersburg, Minsk, Tallin, Riga, etc. in luna martie 1950; Cu aceleasi formatii, turneu la Budapesta, Szeged, Gyor, in vara anului 1950 (august); Alt turneu in martie 1951 in Republica Democrata Germana (Germania de astazi) – la Berlin, Dresden, Leipzig, etc.
In septembrie 1952, intrarea la Conservatorul de Muzica “Ciprian Porumbescu” din Bucuresti la clasa de canto a ilustrului profesor Constantin Stroescu.
Fiind in anul al III-lea al Conservatorului a castigat Marele Premiu la Concursul International de canto de la Varsovia – premiu castigat ex-aequo cu marele bas bulgar Nicolai Ghiaurov.
In anul al IV-lea al Conservatorului, in vara si toamna, a castigat 3 premii extrem de importante – premii internationale:
1. Marele Premiu Mozart, la Salzburg, la aniversarea a 200 de ani de la nasterea a W. A. Mozart (1756 – 1956)
2. Castigarea Premiului aniversar Robert Schumann (1856 – moartea sa – 1956) la Berlin si Zwickau (unde s-a nascut R. Schumann)
3. Marele Premiu de Canto de la Geneva – septembrie – octombrie 1956, concurs in care s-au comemorat 75 de ani de la moartea lui Modest Mussorgsky, ocazie cu care lui Dan Iordachescu i s-a decorat o diploma de merit pentru “Balada Puricelui”
Dupa aceste 3 mari premii, el a fost absolvit oficial de anul al V-lea de Conservator si la propunerea marelui regizor de opera Panait Victor Cotescu, a fost numit oficial prim solist al Operei Romane din Bucuresti, unde a debutat imediat in opera “Nunta lui Figaro” in rolul lui Figaro de W. A. Mozart si apoi in rolul lui Germont din “Traviata” de G. Verdi, ambele in anul 1956.
Debutul in genul si arta LIED-ului, a avut loc la Filarmonica “George Enescu” in Sala Ateneului, unde Dan Iordachescu a cantat lied romanesc, german, francez si rus alaturi de ilustrul sau profesor Constantin Stroescu si faimoasa soprana lirica de la Opera Romana, Iolanda Marculescu, loc la data de 31 mai 1954, unde el a fost obligat de public sa biseze de 3 ori.
In intreaga sa cariera nationala si internationala , care a implinit longevitatea a 56 de ani de activitate neintrerupta, fiind cel mai longeviv bariton roman, a intreprins 262 de turnee internationale in 61 de tari (Romania, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Grecia, Turcia, Rusia, Finlanda, Iugoslavia, Bosnia, Croatia, Slovenia, Cehia, Slovacia, Austria, Italia, Elvetia, Germania, Suedia, Norvegia, Danemarca, Olanda, Belgia, Franta, Principatul Monaco, Spania, Portugalia, Anglia, Irlanda, Uncraina, Estonia, Lituania, Letonia, Gruzia, Armenia, Uzbekistan, Moldova, SUA, Canada, Mexic, Guatemala, Panama, Venezuela, Brazilia, Peru, Columbia, Argentina, Liban, Israel, Iran, Singapore, Thailanda, Malaesia, Indonesia, China, Japonia, Hong-Kong, Filipine, Egipt, Algeria, Maroc), in 61 de capitale, peste 80 de metropole si peste 300 de orase ale lumii.
Din 1979 are activitati pedagogice de canto, clase de masterat in SUA, Marea Britanie, Franta, Filipine, Grecia, Turcia ( a locuit 6 ani si jumatate la Istanbul), Romania.
Profesor universitar la Academia de Muzica Bucuresti.
Peste 45 roluri importante de opera (in special Mozart, Verdi, Bizet) in mai mult de 1080 spectacole de opera de la preclasici (Monte Verdi) pana la contemporani (Vitto Frazzi, Nino Rota) si peste 1500 lieduri interpretate in aproape 1600 concerte, in toata lumea. A cantat pe cele mai prestigioase scene (Teatro alla Scala – Milano, Viena Staats Oper, Opera de Paris, Seattle, Hamburg, Munchen, Berlin, Sankt-Petersburg, Los Angeles, San Francisco, New York, Dallas, Bolshoi Teatr – Moscova etc.), avand ca parteneri pe Mario del Monaco, Placido Domingo, Mirella Freni, Renata Scotto, Virginia Zeani, Monserrat Caballe, Luciano Pavarotti, J. MacCracken, Franci Corelli, N. Rossi-Lemeni, G. DiStefano si altii sub bagheta lui Riccardo Muti, Lorin Maazel, Georges Pretre, Zubin Mehta, M. Rostropovitch, Tullio Serafin, Sir Colin Davis etc..
Participari la 31 de Festivaluri europene, americane si sud-est asiatice – Presedinte de onoare al Festivalului DONIZETTI “de la Zvolen – Bratislava 1993- 1999. Presedinte al Concursului International: Maria Callas – Salonic – Martie1978
Concursuri internationale – membru in jurii – la:VICHY – Franta –August 1979;LANSING UNIVERSITY – Aprilie-Mai 1978 – Michigan, U.S.A;ANN ARBOR UNIVERSITY – Iunie 1979 – Michigan 1979;CARDIFF – WELLS – Anglia – Iulie 1983; De 15 ori membru al Concursurilor, Festivalurilor si MASTER-CLASSESS din SALONIC si VERIA – Grecia – din 1989 pana in 2005 (De trei ori Presedinte).;FESTIVAL si CURSURI – MIRAMAS – Marseille, Franta 1996
PUBLICATII AUTOBIOGRAFICE : “Un drumet al cantului”, Editura Eminescu, Bucuresti 1990.
In anul 2014 urmeaza o reeditare mult completata a publicatiei de mai sus, sub denumirea “Dan Iordachescu – despre un drumet al cantului”
In 2005 la 75 de ani este in continuare invitat pentru concerte si spectacole de opera in Romania si strainatate (Grecia, Spania).
”Cantaret liric, interpret, care cu a sa ARTA SUBLIMA ne face un dar generos de frumusete si adevar, daruinde-se el insusi ca fidel interpret al GENIULUI CREATOR.”
Cu nemarginita recunostinta si stima – Elena Raggi – Directoarea de presa si protocol a festivalului de la Lisabona, mare muziciana si comentatoare de evenimente muzicale (Lisabona 13.03.1972)
https://www.facebook.com/116045901803/photos/a.10151674704341804/10157350131416804
DAN IORDACHESCU, baritonul cu voce de aur, sensibilitate extraordinară și inteligență muzicală de excepție, desăvârșit stilist și interpret, artistul care are “una dintre cele mai frumoase voci de bariton din lume”, după cum spunea Kenneth Wright de la BBC, Londra, în 1967, în timp ce Hannoversche Presse scria, în 7 martie 1968: “Dan Iordăchescu, al nostru fiind, aparține tuturor“!”
“După părerea mea, Dan Iordăchescu, în arta lirică și în categoria sa de voce, se impune acum ca fiind cel mai mare cântăreț mozartian din lume…” (Luigi Dallapiccola – Convorbiri Radiofonice – Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române)
„Arta lui Dan Iordăchescu îi conferă laurii artei mari, care nu are granițe… Dan Iordăchescu, al nostru fiind, aparține tuturor.” (Hannoversche Presse – Hannover, 7 martie 1968)
„Glasul mlădios al baritonului devenea, în pianissimo, abur parfumat, parcă auzeai in vis tremurul unei unde, silabe rotunde ca mărgaritarul evocau uneori spuma valurilor mici. Toata gama emotivității lui Schumann apărea în glasul atât de puternic, tandru și șoptitor, modelat în versurile minunate ale lui Heine.” (Cella Delavrancea – 1 noiembrie 1972)
„Dan Iordăchescu, marele bariton al Operei din București, este un fenomen. Vocea sa e imensă, închisă la culoare, rezonantă, egală în registre, neobosită și capabilă de o bogăție de culori vocale și nuanțări dinamice.” (Los Angeles Times – Music Revue, 28 mai 1974)
Iată-l pe baritonul Dan Iordăchescu în anii săi de aur: o înregistrare din spectacol a extraordinarei interpretări pe care a oferit-o ariei “O, dolcezze perdute” (aria lui Renato din “Un Ballo in Maschera” de Verdi), ovaţionată de un public tumultuos!
https://www.youtube.com/watch?v=0maLEyUwNII
Verdi – Un Ballo in Maschera – Dan Iordachescu
„Dan Iordăchescu este stăpân pe orice poți cere de la o voce de bariton – bărbăție și noblețe, putere și profunzime, căldură și strălucire metalică; în nici un moment nu a desmințit cântărețul strălucit de operă și totuși s-a dovedit a fi un extraordinar cântăreț de lied.” (Die Union – Leipzig, 15 ianuarie 1964)
„Dan Iordăchescu este o ilustrare vocală fascinantă, mai ales în compoziție și în lied – larg cuprinzătoarea putere expresivă a vocii sale, coloritul catifelat și dulce al vocii, bazate pe lirismul lui specific, dau naștere unei forțe dramatice subjugante.” (Leipzig, 16 ianuarie 1964)
“După ultimul spectacol cu opera ‘Traviata’, când publicul l-a obligat prin ovații prelungite, minute în șir, să biseze aria din actul II (fapt rarisim întâlnit în teatrele de operă nord-americane) putem afirma cu siguranță că Dan Iordăchescu este, la ora actuală, cel mai mare bariton al lumii.” (Miriam Bennet – Le Soleil, Vancouver, 2 iunie 1975)
„Va trebui să treacă mult timp sau poate că niciodată Seattle nu va mai vedea o versiune a ‘Traviatei’ lui Verdi precum cea interpretată astă-seară de Seattle Opera. Ceea ce i-a conferit grandoarea a fost extraordinara expresie muzicală și dramatică a doi dintre interpreții principali : soprana Beverly Sills și baritonul Dan Iordachescu. Aria lui Dan Iordachescu ‘Di Provenza’ a fost unul dintre cele mai impresionante momente trăite vreodată în teatrul de operă.” (Rolf Stromberg – Seattle Post-Intelligencer, Seattle, 4 mai 1973)
„Publicul a fost în întregime electrizat: a aclamat eruptiv, a ovaționat îndelung… și acesta este poate cel mai tulburător element al evenimentului artistic la care am participat, consemnat de confrații americani ca o strălucită replică la întrebarea de ce opera nu numai că supraviețuiește , dar înflorește : O voce, o singură voce, poate emoționa zeci de mii de oameni! Și nu poate fi nici o îndoială: vocea unui mare cântăreț, care este un compatriot al nostru, cucerește America.” (Mircea Bogdan – Meridian, Seattle, mai 1973)
„Bariton de cultură occidentală, Dan Iordăchescu este printre cei mai bine pregătiți cântăreți ai școlilor muzicale din lume; voce incandescentă, cursivă în pasaj și mai ales incisivă în portamentul sunetelor. Dan Iordăchescu a intrat pe bună dreptate în palmaresul teatrului „Scala” din Milano în opera “I Puritani.” (Walter Ricci – Corriere del Teatro, Milano, martie 1971)
“Un Iago de categorie vocală maximă, prin voce având rarisima putere de a da toate inflexiunile timbrale aparținând acestui rol pe care puțini artiști din lume reușesc să o facă! Voce fără artificii, care a dominat spectacolul… el este Dan Iordachescu!” (Festival LISABONA – Diario de Noticias, 10 martie 1972)
“Înzestrarea, harul lui Dan Iordăchescu reprezintă forma prin care Dumnezeu se exprimă prin dânsul. Este harpa, pianul pe care Dumnezeu cântă. Ecoul RIVERBERO al lui Dumnezeu este esența de exprimare a cântului incandescent al lui Dan Iordăchescu.”
„Ave Maria de Schubert a lui Dan Iordăchescu, în arta interpretării sale muzicale apodictice, echivalează cu Pieta a lui Michelangelo în arta sculpturii.” (Dr. Stephan Poen, Doctor în Medicină şi Muzicologie, medic foniatru, liber docent de Estetică Vocală, Roma-Italia, 1 mai 2005)
Ave Maria, tulburător cântată de Dan Iordăchescu pe site-ul lui: www.daniordachescu.ro